Edu.cz: Jak může nově vznikající portál MŠMT usnadnit práci ředitelům škol

Kontext výzkumu

Tento výzkumný projekt jsme realizovali pro Česko.Digital. Česko.Digital je neziskovka, která se prostřednictvím spolupráce se státní správou snaží státní správu digitalizovat. A po ruce má přes 2000 odborníků z různých, nejčastěji IT oblastí. Když jsme zaznamenali poptávku výzkumu pro projekt Edu.cz, měl jen hrubé obrysy. Věděli jsme, že je to přesně ten moment, kdy je online focus group vhodnou metodou, a proto jsme se rozhodli přiložit dobrovolnickou ruku k dílu. A protože se Česko.Digital snaží být maximálně transparentní, můžete si projít kompletní report tak, jak jsme ho na MŠMT prezentovali.

Na tomto projektu je zajímavé i to, že jsme zapojili tým Česko.Digital i ministerstva do práce na výzkumy, aby si mohli podobný výzkum příště udělat sami. Zapojení širšího týmu, který znal poměry ve školství, ale nakonec pomohlo i nám.

Kromě realizace výzkumu samotného si velmi ceníme aktivního přístupu v learning by doing, kdy tým MŠMT byl součástí probíhajícího výzkumu a měl možnost si takový výzkum vyzkoušet, aby ho mohli realizovat napříště bez naší pomoci. Eva Pavlíková, Česko.Digital

Edu.cz jako snaha sjednotit roztříštěné a nepřehledné informace

Co je tedy Edu.cz? MŠMT realizuje mnoho různých projektů, jejichž cílem je předat praktické informace mnoha různým cílovým skupinám – např. ředitelé, učitelé, odborná veřejnost, ale i rodiče nebo žáci. Informací je ale tolik, že se v nich příjemci nedokáží orientovat a často o jejich existenci ani neví.

Současné projekty MŠMT navíc neumožňují spolupráci mezi různými skupinami. Spolupracovat mohou např. učitelé mezi sebou, ale spolupráce už neprobíhá např. s řediteli nebo s odbornou veřejností.

Edu.cz, oficiální projekt Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, má toto změnit. Jde o webový portál, který bude hlavním rozcestníkem pro oficiální informace a materiály (např. metodiky) a zároveň půjde o společný prostor pro spolupráci všech aktérů ve vzdělávacím systému.

Výzkum, který v této případovce popisujeme, je prvním výzkumem a zaměřuje se na cílovou skupinu ředitelů. Naším cílem bylo zjistit, jak ředitelé pracují s informacemi, které informace jim chybí, jak informace získávají a které zdroji jim ulehčují práci. Zkrátka jsme potřebovali pracovní skupině okolo projektu přiblížit aktuální stav očima ředitelů.

 

Zkoumejte ředitele, když začnou prázdniny

Hned po úvodním workshopu jsme se vrhli do studia existujících výzkumů (bez těch bychom to jen těžko zvládli), vytváření zadání, scénáře a hlavně do rekrutace. Zatímco práce na designu výzkumu byla standardní, fakt, že projekt startoval první prázdninový týden nám zkomplikoval získání respondentů z řad ředitelů – právě jim začalo období dovolených.

Abychom ředitele pro diskuzi získali, dali jsme si práci s představením účelu projektu. V podobných situacích je pro respondenty hlavním důvodem přínos diskuze a ten mohl být u podobně ambiciózního projektu velký.

Dávali jsme si záležet, abychom v diskuzi měli ředitele z různě velkých škol, ze škol mateřských, základních i středních. Chtěli jsme ředitele, kteří jí různé dlouho praxi. Hledali jsme takové, kteří vidí roli ředitele spíše v manažerské práci i takové, kteří jej vidí jako hlavního pedagoga. A nakonec – chtěli jsme do diskuze zapojit i méně nadšené ředitele. Se získáním ředitelů nám pomohlo MŠMT, které disponuje databází ředitelů.

Na ukázce si můžete prohlédnout, jak vypadala vstupní stránka, kterou ředitelé navštívili předtím, než vyjádřili zájem účastnit se diskuze.

Vyhodnocování přineslo potvrzení i několik zajímavých vhledů

Diskuze trvala celkem devět dní, během kterých jsme poznali, že běžný den ředitele není procházka růžovým parkem. Ředitel musí být leader, pedagog i manažer – to asi nikoho nepředstaví. Musí se ale vyznat také ve všem od IT, přes marketing a stavebnictví po řízení školní kuchyně.

Práce s informace je jednou z hlavních kompetencí ředitele – jsou to ředitelé, kdo musí udělat finální rozhodnutí, často bez jistoty v tom, které zdroje jsou aktuální, přesné a jak je možné je interpretovat. 

Jedním z vhledů, který zaujal přímo nás, souvisí s množstvím administrativy. Pokud se ředitel snaží „dělat lepší školu”, narůstá mu objem papírování. Nejde o to, že by každá administrativa byla špatná – pouze o poznání, že funkční škola často stojí na lidech (nejenom ředitelích), kteří mohou být na pokraji vyhoření.

Druhou oblastí, která nás ve výzkum zajímala, byla ochota podílet se na diskuzích, které jsou na Edu.cz plánované. Ředitelé vnímají diskuzi jako zdroj informace, ale aby pro ně byla užitečná, musí být vedena na odborné úrovni. Do diskuze na Edu.cz by se zapojili pouze v případě, že by viděli dopad diskuzi – ten vidí v možnost ovlivnit vznikající vyhlášky a zákony.

Poznatků, které z diskuze vychází, je spousta, a proto doporučujeme projít celý report z výzkumu.

Vybrali jsme několik příspěvků, které nám pomohly pochopit, jak to ředitelé ve své každodenní praxi s informacemi mají.

Poznatky pomohly navrhnout první verzi Edu.cz

Zjištění, která tým během výzkumu získal, byla využita pro vytvoření první verze webu, kterou můžete vidět online na edu.cz. Pro návrh projektu bylo klíčové, že stačí dobře naplnit základní hlavní účel – tedy předložit oficiální informace, ze kterých bude jasné, zda jsou platné, tak, aby byly snadno dohledatelné. Už jen toto pomůže ředitelům zvládat o něco lépe nároky, které jejich povolání přináší.

Pro další rozvoj Edu.cz bude potřeba poznat i dalších cílové skupiny. Pro nás osobně bylo důležité, že jsme ukázali šíři poznatků, které může kvalitativní výzkum formou moderované diskuze přinést projektu, který je na svém počátku.

Ze zpětné vazby také víme, že mít možnost kontaktu se zástupci ředitelů pomáhá, lidem, kteří na projektu pracují, „otvírat oči”.

Kompletní report z výzkumu

PDF ke stažení

V naší Česko.Digital komunitě máme vždy štěstí na profesionály ve svém oboru, ale práce Honzy Páva a Mateze Jindry předčila veškerá očekávání. Od prvního kontaktu, který proběhl do pár hodin prosby do komunity, dodrželi vše, co slíbili. Byli vždy nápomocní, ochotní a otevření vysvětlit všechny detaily toho, co se bude v rámci průzkumu realizovat. Nutno zmínit, že byl výzkum realizován pro náročné prostředí veřejné správy. Honza s Matezem odvedli 100% profesionální práci, přesto, že projekt byl celý realizován pro-bono, tzn. bez nároku na finanční odměnu. Velmi mne zaujala technika online focus group, která přesně naplnila naše potřeby výzkumu v prostředí vzdělávání. Jsem velmi vděčná, že takoví profíci jsou součástí naší komunity Česko.Digital. Eva Pavlíková, Česko.Digital

Eva Pavlíková

COO & Head of Projects, Česko.Digital

Napište nám

Probereme, zda a jaký výzkum vás posune správným směrem

Možná vás čeká strategické rozhodnutí a chybí vám důležité odpovědi. Hledání řešení bude vždy jednodušší, pokud budete znát potřeby i obavy vašich zákazníků.