Kontext výzkumu
Tento výzkum formou online focus group jsme realizovali pro Joyride. Joyride je český začínající výrobce autostanů. Pro většinu potenciálních zákazníků jde o nový produkt, se kterým nemají zkušenosti. Joyridu navíc chybí přímý kontakt se zákazníky. S výjimkou několika výstav nemá Joyride žádnou zpětnou vazbu.
Cílem diskuze tedy bylo zjistit, jak budou potenciální zákazníci produkt vnímat. Zajímalo nás také, zda by zvážili jeho pořízení nebo zapůjčení, a pokud ne, tak z jakého důvodu. Chtěli jsme, aby výsledky výzkumy pomohly Joyridu v jasnějším vymezení cílové skupiny, získání zpětné vazby na produkt, nové podněty pro jeho rozvoj a zpětnou vazbu na cenu.
Pro úplnost je třeba dodat, že Honza Páv je jedním z majitelů Joyridu. Honza si v tomto případě vyzkoušel dvojroli moderátora i klienta. Díky tomu si ale můžete přečíst kompletní report tak, jak byl vytvořený bez jakýchkoliv úprav nebo zkracování.
Projekt zahrnoval tyto kroky →
Online focus group s lidmi, kteří preferují nezávislé cestování
Cestování s autostanem je zajímavé, ale přináší řadu praktických otázek
Diskuze o autostanech trvala 11 dní a účastnilo se jí osm nadšenců do nezávislého cestování autem. Menší množství účastníků diskuze odpovídá také úzkému zaměření produktu. I přes nižší počet se podařilo namíchat diskuzi ze zajímavých lidí – snažili jsme se získat jak lidi, kteří už zkušenosti s autostany mají, tak i úplné nováčky. Zajímalo nás, jak spí na cestách – jestli v autě, ve stanu, nebo v hotelu. Řešili jsme, jaké mají auto (osobní, dodávku nebo offroad) a zda třeba mají děti.
Jeden z překvapivých poznatků přineslo hned úvodní téma, kde jsme se ptali na první reakce na produkt. Sami jsme očekávali, že se budeme více bavit o tom, jak je cestování zajímavé, o nadhledu a o romantice, která je s nezávislým cestováním spojená. Jenže reakce, které přišly, byly čistě pragmatické a směřovaly k obavám. Hned nám tedy bylo zřejmé, že z pohledu další komunikace značky bude potřeba tyto obavy adresovat a vysvětlit co nejdříve. Do té doby nechce o romantice nikdo slyšet.
V diskuzi jsme se zaměřili na tato témata:
- Co vás napadlo, když jste tento autostan viděli poprvé?
- Pro koho jsou autostany Joyride?
- Jak spíte na cestách?
- Cestovali byste s autostanem?
- Jaké jsou výhody a nevýhody autostanů?
- Jak vnímáte cenu autostanů?
- Využili byste možnost zapůjčit si stan?
Tyto otázky nám pomohly „vykopnout“ diskuzi. Honza se pak jako moderátor zapojil do doptávání, protože lidé často na první dobrou neřeknou vše, co potřebujete zjistit. Role moderátora se v této diskuze rozšířila také do edukační role – respondenti se často ptali a díky tomu bylo možné ověřit si, zda jsou argumenty srozumitelné a přesvědčivé.
Autostan je spíše pro dobrodruhy nebo rodiny, které řeší místo
Diskuze se dál zaměřila na způsob cestování a otázku pro koho je vhodný. Diskutující se shodovali, že je to spíše záležitost pro nadšence, dobrodruhy, kteří si chtějí vyzkoušet něco zajímavého. V diskuzi také zaznělo, že autostan může být vhodný pro rodiny, které už se často nevejdou ani do dodávky typu VW Transporter. Pro Joyride je to určitě jeden z důležitých zákaznických segmentů.
V dalších dnech jsme diskuzi směřovali více k samotnému produktu. Lidé oceňují, že jde o ruční výrobu přímo z ČR. Respondenti si uvědomovali, že díky tomu lze být s výrobcem v kontaktu a řešit např. opravy – pro respondenty, které zajímala udržitelnost produktu, byl původ firmy velmi důležitý. Z funkčních věcí zase rezonovalo rychlé rozložení a složení.
„Ti co chtějí cestovat, mají malé auto. Většinou pár. Chtějí volnost v tom kde přespat. Nevázat se tolik na místo. Řeší tím hlavně nedostatek místa. Druhá skupina může být podobná jako já. Máme větší auto, ale ve čtyřech už se tam tak komfortně nevejdeme. Nebo v případě delší cesty, kde potřebujeme mít víc věcí s sebou.“
Viki, účastník diskuze, 38 let
Podněty pro rozvoj produktu i marketing
Z diskuze jsme získali několik zajímavých podnětů (tedy tzv. vhledů) pro rozvoj produktu a doplňující služby. Některé pro nás byly úplně nové (například pojištění při zapůjčení stanu) a u jiných jsme získali další zpětnou vazbu. Ta se týkala zabezpečení autostanu proti krádeži a třeba i úložného prostoru na boty, které nikdy nechce skladovat uvnitř stanu.
„V dešti musí venkem po žebříku a co je nejhorší, jsou boty. Máte boty od bláta, vylezete nahoru a co teď s nimi. Už jsem viděl i stany s „botníkem“ zvenčí. zapínací kapsa z gumy pod stříškou.“
Osky, účastník diskuze, 39 let
Další informace pomohly k výraznému rozšíření webu. Změny se týkaly hlavně úpravy textů a jejich umístění. Zjistili jsme, na které informace reagují lépe a ty jsme na webu zdůraznili. Zpřesnili jsme také některou argumentaci směrem k výhodám produktu. To všechno se stalo základem pro obsahovou strategii.
Celkově Joyridu online focus group přinesla kontakt se zákazníky, který mu díky specifické cílové skupině chyběl. Z pohledu náročnosti byl projekt realizovatelný i pro tak malou firmu jako je Joyride. Jako vedlejší produkt této diskuze získal Joyride nové zákazníky pro svou půjčovnu autostanů – odměnou za účast v diskuzi tentokrát nebyla hotovost, ale sleva 1 000 Kč na zapůjčení autostanu.
Další poznatky z diskuze si můžete přečíst v kompletním reportu.